Abych trochu oživil téma Čmeláka o rozpětí 1500 mm, rozhodl jsem se na můj prototyp Z-37A instalovat vztlakové klapky. Postup práce budu zde postupně psát.
Nejprve bylo třeba odříznout odtokovou hranu křídla v místě budoucích vztlakových klapek. Dále zabrousit místo, kde se budou klapky dotýkat křídla. Broušeno dokulata ručně smirkem.
Jako další bylo třeba přizpůsobit velikost klapek a vyříznout do křídla a klapek drážky pro zalepení pák. U originálu jsou klapky vysouvací, což je u modelu trochu problém. Jde to částečně nahradit pákama, které mají posunutou osu otáčení. Při vychýlení klapky se tato pak částečně posune i dolů. Páky jsou z překližky tl. 1,5 mm, vyříznuté laserem.
Dále bylo třeba zaříznout klapky na správný rozměr a vyříznout i do klapek zářezy pro páky. V této fázi jsem ještě měl na každé části klapky ovládací páku. Myslel jsem, že budu mít pro každou polovinu křídla jedno servo a dvě táhla pro každou část klapky jedno. Ale to se ukázalo jako nereálné, seřízení obou částí, vnější a vnitřní, by bylo celkem hodně složité. Proto jsem zvolil jinou variantu.
Společné ovládání obou polovin klapky na jednom křídle jsem nakonec vyřešil spojkou z překližky a bukovými kolíky. Funguje to překvapivě dobře. Takže nyní je potřeba jen jedno táhlo na každou polovinu křídla.
Nakonec následovalo celkové sestavení, seříznutí odtokových hran. Jako čepy jsem použil obyčejný drát tl. 1 mm, zalepený do páky vteřinovým lepidlem. Bukové kolíky jsou do jedné části klapek zalepeny Purexem napevno, v druhé části se musí volně pohybovat. Na každou polovinu klapek jsem použil jedno servo.