POSTREHY ZO STAVBY L-13 Blaník

POSTREHY ZO STAVBY L-13 Blaník

Příspěvekod jan.perina » 04 dub 2013, 10:53

Dobrý deň,

chcem sa s Vami podeliť o skúsenosti zo stavby modelu L-13 Blaník z EPP od výrobcu LM-model. Ešte minulého roku som zakúpil naraz Blaníka aj Luňáka. Modely prišli v poriadku s príslušenstvom a tak nebol problém sa pustiť do stavby. podotýkam, že som mal modely z prvých sérií, ale nebol s nimi žiaden problém.

Začal som Blaníkom, lebo je to srdcovka a ešte raz ďakujem p. Mašíkovi za to, že vznikla. model je ako 3D puzzle a dá sa nasucho postaviť len so špendlíkmi a pekne to pasuje. Model som lepil stredným CA s aktivátorom, padla naňho necelá jedna tuba. Najprv predná časť trupu, polepiť jednotlivé kusy, vyrezať otvory na servá a vypáliť diery na bowdeny od VOP a SOP. VOP je ovládaná dvoma lanovodmi a je to naozaj dobre vymyslené, pretože VOp má mierne v-čko a je trochu problém spojiť polovice výškovky tak, aby sa ľaho ohýbali. EPP spoje som "rozcvičil" a na noc zaťažil vo vychýlenej polohe, čím bola zaručená ľahkosť ohybu. V koncovej časti trupu som naostreným 2mm drôtom vyrobil dieru pre bowden tak, aby nadväzovala do tej dlhej zadnej časti trupu a využil som výrobcom vypálený kanál na vedenie odoch bowdenov v trupe. Po ich osadení som ich natiahol cez celý trup a následne zlepil koncovú časť s tou zadnou dlhou a tú prilepil k strednej časti, kde je centroplán. Nasledovalo vypálenie otvoru pre predlžovacie kábly od prijímača cez centroplánovú časť von. Krídla pripájam k trupu tak, že z krídla mi trčí len cca 1-2 cm na pevno zalepený servokonektor, nasuniem krídlo na spojku, prisuniem k trupu, pripojím predlžovací kábel z trupu a dosuniem krídlo na svoje miesto. Ide to dosť ztuha a to som ešte spojku leštil jemným brúsnym papierom o zrnitosti cca 1200-2000, aby bola hladšia a aj tak krídla držia a nevysúvajú sa samovoľne. Pokračoval som zlepením prednej časti trupu k centroplánu a trup bol hotový. Prednú časť som vybavil vlečným háčikom klasickej výrovy ako vidno na obrákoch, teda inak, ako to má p. Mašík na stránkach rajce.net. Háčik je zalepený v prvom diely trupu tavným lepidlom a je nastavený stočenou paierovou trubkou s priemerom 8mm a napustenou CA lepidlom pre jej väčšiu pevnosť. Na prednú časť som prilepil EPP zo stavebnice a začal laborovať s dopasovaním plastovej špičky trupu. Vyrezal som otrvor na trubku, nasunul a zalepil plastovú špičku. Táto operácia bola trochu zložitá na rýchlosť, lebo súčasne s nalepením som predtým dovnútra dal tavné lepidlo pre lepšie upevnenie papierovej trubky od háčiku, takže všetko som robil v strese, ale podarilo sa. Po krátkom vytvrdnutí som ostrým nožom zrezal trubku podľa plastového čumáku a predná časť vyzerala tak, ako som si predstavoval. Najzložitejšou operáciou je správne zalepenie koreňových rebier a púzdra pre spojku krídla. Najprv som si podľa rebier naznačil diery pre spojku, tú som vyvrtal v ručnejvŕtačke a osadil púzdro na spojku. Zatiaľ nezalepené. Priložil som si rebrá či všetko sedí ako má a nasunul spojku. Odobral som jedno rebro , opatrne zakvapol púzdro CA a po zaschnutí som to isté spravil na druhej strane. Keď sa už púzdro ani nehlo, vybral som spojku a nalepil koreňové rebrá. Po zaschnutí som zalepil celý centroplán do trupu aj s už pripraveným otvorom pre predlžovacie káble od prijímača ku krídlam. Kabína drží na trupe cez magnety zalepené ako vidno na obrázkoch a ešte nepovolila. Výlisk kabíny je na veľmi slušnej úrovni, modelár má dosť priestoru na vyrezanie a nemsusí sa trifať na desatiny milimetra, nie je problém správne orezať na správny tvar. Tu chcem podotknúť, že v takej kvalite nemá výlisok riešný ani rada renomovaných výrobcov. Pilot je číňan, ale celkom mu to ide.

Krídlo som začal zlepením oboch častí na rovnej podložke, zase stredným CA a aktivátor. Krídlo je vyztužené zospodu 3mm laminátovou tyčkou a zvrchnej strany 1,5 mm hliníkovým drôtom. Anjprv som vyfrézoval drážku pre laminátovú tyčku, je to nutné, zárez nestačí, zmení sa profil, lebo tyčka je už dosť hrubá. PO zalepení a vyskúšaní som zistil, že krídlo je stále "gumové" a pridal som aj ten hliník. Teraz sa krídlo takmer ani nehne a nemám žiadne obavy pri lietaní. Vyfrézovať miesto pre servo HXT900 nebol problém, pre servo kábel som len narezal drážku. Najväčší kumšt bolo vyrobiť správne vyhĺbenie pre púzdro spojky v krídle tak, aby krídlo malo porebné vzopätie a presne dosadalo k trupu. To som spravil tak, že som otočil trup hore bruchom, zasunul spojku do trupu, zafixoval som ho na stole a priložil som k nemu krídlo. Tým som získal prehľad o tom, ako hlboko mi siaha spojka do krídla a obkreslil som je tvar na spodnú časť krídla. Vzopätie som vyrobil tak, že pri frézovaní pre púzdro som na oceľovom pravítku fixovanom na krídle špendlíkmi mal položenú zhobľovanú lištu s výškou cca 4mm, takže som si priamo vytvoril pomerne presné budúce uloženie púzdra spojky. Nalepil som koreňové rebro a kolíky na krídlo, do krídla som vložil púzdro a nasunul na spojku. Keď mi obidvé rebrá presne lícovali k sebe, nabodoval som púzdro CA a zalepil purexom. Nepenil som až do zaplnenia celej medzery, ale cca 10mm som dolepil kúskom epp a zalepil zase CA, aby nebolo vidno purex.

Nakoniec som nalepil VOP a SOP, obidve bez akýchkoľvek výztuh, ale minimálne smerovka by si pásik 3x0,5 mm zaslúžila.

Podvozok je dosť pevný koliesko je tak akurát, len som ho tuším nechal "vysunuté" viac ako je zdravé, ale zase nie je problém pri štarte. Je zalepené epoxidom, kvôli pevnosti, ale nie je to nutné,Blaník pristáva jemne.

Všade sú osadené servá HXT 900 a to aj na háčik, zatiaľ nebol žiaden problém s nedostatkom sily.

Povrchovka je robená nástrekom vodovými farbami revell, strieborná a tuším lufthansa yellow. Postačili po jednej fľaštičke. Nápisy som si nechal vyrezať a použil ako šablóny, pretože na epp by sa dlho neudržali ani za použitia 3M spreja. Tu sa mi ale stala nepríjemnosť a na trupe na jednej strane mi trochu podfúklo šablńu /už som striekal sprejom/ a tak sú čísla trochu rozmazané.

Model som dovážil cca 30g olova k baterke ako vidno na foto, ale na túto sezónu som kúpil ťažšiu /s väčšou kapacitou :-) baterku/, aby som mohol odobrať olovo. Váha pripraveného modelu je tuším do 900g, takže nou starost.

Zálet prebehol na letisku v Ražňanoch pri Sabinove. Model sme najprv zakĺzali z ruky, kamarát mi ho hodil a model z tých cca 2-25m preletel skoro celú dráhu čo máme, takže asi 50m. Paráda.

Lietanie je jedna báseň. model vlekáme FunCub-om, motor 35-42, vrtuľa 11/5 / ale uvažujeme o väčšom stúpaní, accu 3s 2600. Na prvé vzlety mikamarát podržal krídlo, ale nie je treba, Blaník sa chytí sám po cca 2m a potom už len korigujem krídelkami. Do vzduchu sa dostane celkovo po asi 5 metroch, možno ani toľko a treba ho držaťpri zemi, lebo vlečná je ešte stále na zemi. Vlek trvá cca 2 minúty do odhadom 150-200m, vario tam pribudne až túto sezónu. Bude to síce znieť ako klišé, ale je to tak, pri prvom vleku som našiel s kamarátmi termiku a zotrval som v lufte cca 25 minút. Aj bez termiky trvá každý let približne 5-6 minút, tak krásne to lieta. Vydrží premet, súvrat, poroztlačení vie aj výkrut aj keď taký sudovitý, predsa len kým sa tých 2100mm otočí okolo svojej osi tak to kapku trvá. Stačia na to aj bežné výchylky, len to chce tú rýchlosť. Blaník lieta aj na chrbte, výchylka výškovky je dostačujúca, ale na odtlačený premet to nie je. Letal som už aj na svahu, ale vybral som si zlú dobu, fúkalo cca 6-7 m/s a v nárazoch cca dvojnásobok. Blaník letel, ale dal som dovnútra kľuče od bytu a aj tak to bol boj. Takže žiadna pohoda, ale šlo to. Pri stabilných 3-4 m/s bez nárazov, mi tečie slina z kútika úst keď lietam vo výške očí a užívam si siluetu modelu.

Proste ja som nadšený a šiel by som doňho znovu, aj stavbu som si užil. Celý tento proces trval cca 3 týždne po kúskoch v dielni.
Přílohy
21092012756.jpg
21092012751.jpg
21092012750.jpg
Naposledy upravil jan.perina dne 08 dub 2013, 06:42, celkově upraveno 1
jan.perina
Nováček
 
Příspěvky: 3
Registrován: 04 dub 2013, 09:49

Re: POSTREHY ZO STAVBY L-13 Balník

Příspěvekod jan.perina » 04 dub 2013, 10:56

ďalšie foto
Přílohy
24092012766.jpg
21092012764.jpg
21092012760.jpg
jan.perina
Nováček
 
Příspěvky: 3
Registrován: 04 dub 2013, 09:49

Re: POSTREHY ZO STAVBY L-13 Blaník

Příspěvekod racek » 14 zář 2013, 07:43

Pěkná recenze a moc pěkný Blaník , už se na něj také s koegou těšíme...
Uživatelský avatar
racek
Člen fóra
 
Příspěvky: 643
Registrován: 13 zář 2013, 20:38
Bydliště: Senomaty


Zpět na L-13 Blaník 2100mm

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron