Zdravím Blaníkáře,
model jsem bral od pana Mašíka někdy zjara 2015 a už od začátku jsem počítal s variantou L-13J. Podmínkou však byla možnost pylon sundat a využít vlečný háček nebo svah. Sehnal jsem si pár obrázků varianty J na internetu a přemýšlel, jak pylon "vytvořit". Chtěl jsem jít cestou co největší podobnosti s originálem. Tady nastala první chyba, protože pylon vycházel na velice malý průměr vrtule. Zvedl jsem jej oproti originálu pouze o malinko s tím, že případně použiju třeba třílistou vrtuli, že to prostě letět musí. Motor je RAY CD2826/18. Konstrukce je z drátu 1,5mm, lože a žebra na konci (stejná jako kořenová křídla a centroplánu) z překližky, pylon je obalený kapotou z EPP. Po vyndání spojovacího drátu křídel jde stáhnout z kolíků, pak už jed rozpojit elektriku. Bohužel vrtule pro tuto výšku pylonu vycházela pouze na cca 6,5", takže všechno špatně - Blaník vůbec neletěl.. Nezbývalo, než se vykašlat na "maketový" vzhled. Pylon jsem upravil, zvýšil na doporučenou vrtuli 0843 a více vyklonil nahoru (i s tak malým tahem byl velký klopný moment). S tříčlánkem 1600mAh je stoupání o mnoho lepší. Není to 45°nahoru, ale určitě lepší, než originál s Jawou Musím však upozornit, že kluz je s pylonem mizerný. Nejlíp si let vychutnávám v klidném podvečeru, kdy vyniká silueta letadla a člověk nebojuje s větrem (ale né, že by to nešlo). Na asfaltu se dá startovat i ze země, a to mě náramně baví. Teprve po prvním aerovleku po čtvrt roce provozu jsem byl překvapený, jak Blaník klouže bez pylonu. Polítám i na nejbližším, ne úplně vhodném, svahu v okolí - ten byl koneckonců nedávno osudný pro originální překryt kabiny a plastový čumák letadla. S větrem jsem to přehnal..
Fotky jsou s původním nízkým pylonem před úpravou, omlouvám se za kvalitu a zátiší Imatrikulačky OK-9821 ještě nemám dodělané doteď..
Jirka