L - 13 J ( T )

Re: L - 13 J ( T )

Příspěvekod Jirka » 06 lis 2015, 14:09

Zdravím Blaníkáře,
model jsem bral od pana Mašíka někdy zjara 2015 a už od začátku jsem počítal s variantou L-13J. Podmínkou však byla možnost pylon sundat a využít vlečný háček nebo svah. Sehnal jsem si pár obrázků varianty J na internetu a přemýšlel, jak pylon "vytvořit". Chtěl jsem jít cestou co největší podobnosti s originálem. Tady nastala první chyba, protože pylon vycházel na velice malý průměr vrtule. Zvedl jsem jej oproti originálu pouze o malinko s tím, že případně použiju třeba třílistou vrtuli, že to prostě letět musí. Motor je RAY CD2826/18. Konstrukce je z drátu 1,5mm, lože a žebra na konci (stejná jako kořenová křídla a centroplánu) z překližky, pylon je obalený kapotou z EPP. Po vyndání spojovacího drátu křídel jde stáhnout z kolíků, pak už jed rozpojit elektriku. Bohužel vrtule pro tuto výšku pylonu vycházela pouze na cca 6,5", takže všechno špatně - Blaník vůbec neletěl.. Nezbývalo, než se vykašlat na "maketový" vzhled. Pylon jsem upravil, zvýšil na doporučenou vrtuli 0843 a více vyklonil nahoru (i s tak malým tahem byl velký klopný moment). S tříčlánkem 1600mAh je stoupání o mnoho lepší. Není to 45°nahoru, ale určitě lepší, než originál s Jawou :) Musím však upozornit, že kluz je s pylonem mizerný. Nejlíp si let vychutnávám v klidném podvečeru, kdy vyniká silueta letadla a člověk nebojuje s větrem (ale né, že by to nešlo). Na asfaltu se dá startovat i ze země, a to mě náramně baví. Teprve po prvním aerovleku po čtvrt roce provozu jsem byl překvapený, jak Blaník klouže bez pylonu. Polítám i na nejbližším, ne úplně vhodném, svahu v okolí - ten byl koneckonců nedávno osudný pro originální překryt kabiny a plastový čumák letadla. S větrem jsem to přehnal..
Fotky jsou s původním nízkým pylonem před úpravou, omlouvám se za kvalitu a zátiší :) Imatrikulačky OK-9821 ještě nemám dodělané doteď..
Jirka
Přílohy
motorizovaný L-13 J.jpg
Blanik 3.jpg
Blanik 2.jpg
Blanik 1.jpg
Jirka
Nováček
 
Příspěvky: 3
Registrován: 06 lis 2015, 12:03

Re: L - 13 J ( T )

Příspěvekod Standa » 06 lis 2015, 14:42

Hezkej Blaníček a "J"čko chce stavět kamarád, takže dobré informace ohledně velikosti motoru, vrtule a seřízení.
Já chci stavět "T"čko a to má tlačnou vrtuli a tam to může být jinak. Mám připravený motor 2836/12 a výrobce uvádí vrtuli 7x3 ale chci to udělat tak, aby se tam vešla i větší. Díky tomu, že motor bude v tlačném uspořádání, tak se mi vlastně díky profilu křídla zvětšuje prostor pro vrtuli. Docela mě překvapilo, že ten pylůnek má takový vliv na klouzavost a klopný moment ! :o Jaký ůhel cca. svírá motor s osou modelu ?
Standa
Člen fóra
 
Příspěvky: 263
Registrován: 18 črc 2011, 13:11
Bydliště: Praha

Re: L - 13 J ( T )

Příspěvekod Jirka » 06 lis 2015, 15:08

Díky. No u upravené (stávající) varianty jsem motor víc zapustil do pylonu a kapotu těsněji kolem motoru. Ale i tak tam čelní průřez je a zastavená vrtule taky brzdí..
Ale jde to sundat a možnost vychutnat si siluetu Blaníka kdy chci, a ne kdy zrovna fouká na svah, nebo je k dispozici vlečná, je k nezaplacení.
O variantě T jsem doteď nikdy neslyšel, ale odpor by tady mohl být o něco menší. Tak hodně zdaru!
Jirka
Nováček
 
Příspěvky: 3
Registrován: 06 lis 2015, 12:03

Re: L - 13 J ( T )

Příspěvekod Jirka » 06 lis 2015, 15:19

..jo a úhel nastavení motoru vzhledem k trupu v rovině (přepážky svisle) je minimálně 5°a to ještě v motorovém letu tahám, abych pak v kluzu nemusel šahat do trimu.
Jirka
Jirka
Nováček
 
Příspěvky: 3
Registrován: 06 lis 2015, 12:03

Re: L - 13 J ( T )

Příspěvekod racek » 06 lis 2015, 23:51

Zajímavý kousek , to má Standa určitě radost že se něco konečně dozvěděl :mrgreen: Jinak můj Blaník je celý lehce vytmelen šlehaným a dokonce když moc nefouká tak mi i ,,zahraje na fujaru,, což mě docela překvapilo , ale chctěl by ještě zatížit , 1100g je málo , viděl bych to tak na 1200-1250g bez motoru aby lítal ještě líp , ale i tak lítá skvěle.
Vzpoměl jsem si že jsme v září něco málo natočili , tak jsem to hned střihnul , jen ten Jirka kdyby tam byl zticha :mrgreen: :lol:
https://vimeo.com/144931520
Uživatelský avatar
racek
Člen fóra
 
Příspěvky: 643
Registrován: 13 zář 2013, 20:38
Bydliště: Senomaty

Re: L - 13 J ( T )

Příspěvekod Cihlič » 09 pro 2015, 17:49

...
Naposledy upravil Cihlič dne 19 lis 2019, 13:09, celkově upraveno 1
Cihlič
Člen fóra
 
Příspěvky: 27
Registrován: 09 pro 2015, 15:59

Re: L - 13 J ( T )

Příspěvekod racek » 09 pro 2015, 20:22

Když u jsme u těch blaníkovských XeLek , u nás létá toto :
https://www.google.cz/search?q=xl-113&b ... gC#imgrc=_
Uživatelský avatar
racek
Člen fóra
 
Příspěvky: 643
Registrován: 13 zář 2013, 20:38
Bydliště: Senomaty

Re: L - 13 J ( T )

Příspěvekod Libor Mašík » 09 pro 2015, 23:15

Paráda, pěkný Blaník s motorem. A vítáme na našem fóru dalšího aktivního člena. Doufám, že budou další fotky a zkušenosti s létáním. Na motorizaci se ptá hodně modelářů.
Libor Mašík
LM Model Team
LM Model Team
 
Příspěvky: 540
Registrován: 05 črc 2011, 21:38
Bydliště: Kobeřice

Re: L - 13 J ( T )

Příspěvekod Standa » 10 pro 2015, 07:49

Dóóóbrý Cihlič, věděl jsem, že nebudu sám kdo chce stavět Blaníka s tlačným motorem ! Dobré informace, ale zatím jen tři otázky . :) 1/ proč konstrukční ovládací plochy a 2/ motor není vyosený znamená, že je v ose trupu nebo s náběhem křídla a 3/ jaký je rozdíl v letových vlastnostech při volném a motorovém letu ?
Informace o vyosení mě překvapila protože jak z literatury tak i z popisu "J" výše jsem nabyl dojmu, že je nutné motor poměrně razantně vyosit nahoru !? :o
Standa
Člen fóra
 
Příspěvky: 263
Registrován: 18 črc 2011, 13:11
Bydliště: Praha

Re: L - 13 J ( T )

Příspěvekod racek » 10 pro 2015, 15:13

Stando myslím že jsou konstrukční pohyblivé plochy proto že je model z PS a ne z EPP , alespoň na fotkách to tak vypadá, tedy pokud již není vytmelen...
Uživatelský avatar
racek
Člen fóra
 
Příspěvky: 643
Registrován: 13 zář 2013, 20:38
Bydliště: Senomaty

PředchozíDalší

Zpět na L-13 Blaník 2100mm

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků