od ZdenekD » 25 led 2014, 22:35
Vážení přátelé, srdečně Vás všechny zdravím. zvláště pana Mašíka a děkuji za celé tyto stránky. S řadou názorů na tomto foru souhlasím. Trenéry všech verzí považuji za nejkrásnější éra a měl jsem to potěšení se ve dvou i svézt - Z-226 a Z-526F - a byl to zážitek na celý život. Proto také mám v plánu si některého z nich postavit, i když trochu většího. V reálu jsem viděl létat u nás na letišti Vašeho Z-226 XL a byla to nádhera.
S tím stavění je to trochu problém prostorový a časový, ale snad se to podaří. bych ale dlouho jen nepsal. Chtěl bych se vyjádřit ke vztlakovým klapkám. Že to model oživí, o tom není debaty. Já mám s nima zkušenost na L-40 Meta Sokol o rozpětí cca 230 cm. Stavěl jsem jej podle zvětšeného výkresu z MHM a klapky jsem udělal podle měřítka s tím, že asi budou jen na okrasu. Mohu potvrdit, že model létá nádhrně a přitom je v něm motor "pouze" MVVS 26IFS. KLapky na něm mám ve dvou výchylkách, "malé" na start a "velké na přistání. Při startu stačí dát plný plyn, klapky a mírně korigovat směr. Model se po rozjezdu sám zvedne. Přistání s klapkami je podobné - sníží se rychlost a přistání je pohodové. Jinak na rozdíl od Vás tady já pracuji také s polystyrenem. Ač zastánce modelů letadel, které musí kouřit, smrdět a dělat rámus jsem se před časem pustil do stavby éra na elektřinu. Byl to takový nápad na výstavě Model Hobby, když jsem u pana Budínského koupil dva motory s regulátory s tím, že si možná postavím dvoumotorové letadlo. Nakonec jsem postavil C-160 Tranall o rozpětí 1840 mm a bohatě jsem si s ním zalétal. I když to byla klasika - polystyren a lepenka, prodělal dvě havárie, při kterých so rozbil čumák a teď o Silvestra mi po zatuhnutí baterek skončil na topolu bez poškození. Rozhodl jsem jej uchránit a zavěsil jsem jej ke stropu. Druhým modelem ze stejného materiálu je L-610, myslím si, že to je jediná létající L-610 v republice. Ta má rozpětí o 260 mm větší, váží asi 3100 g (zbytečně stříkaná plničem pórů) a létá také nádherně. No a teď jsem se rozhodl pro takovou slepu uličku. Mám rozdělaný Jak-40, protože se mi povalují dvě dmychadla. Výrobce udává tak okolo 400 g, ve dvou to není nic moc a tak jsem se rozhodl pro raritu - Jak-40 jako létající zkušebna pro motory do L-610 - tedy s motorem v čumáku a s vrtulí. Tak na jaře uvidím.
Už jsem toho napsal dost, tak Vá zdravím a přeji v tomto roce zdraví, spokojenost a úspěchy v našem koníčku.
Zdeněk