Stránka 2 z 5

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 06 dub 2020, 22:00
od Libor Mašík
Po sestavení křídla pokračujeme na kompletaci trupu.
Nyní lepíme zadní část trupu včetně kýlové části směrového kormidla.
Nejprve vlepíme do otvoru v kýlovce střední část výškového kormidla.
V další fázi odřízneme "odlehčovací" plošku na kýlovce, kterou přilepíme na pohyblivou část směrového kormidla.
Kýlovku potom přilepíme na poslední díl trupu. Vzhledem k přechodu kýlovky na trup, který je z technologického hlediska vyříznut na kýlovce otočen dolů, musíme kýlovku přilepit na trup najednou a nejlépě tavnou pistolí, případně vteřinovým lepidlem. Při lepení a přitisknutí kýlovky na díl trupu nám přední "zobáček" po ohnutí vzhůru vytvoří zaoblený přechod.
Na pohyblivé části směrovky vytvoříme opět podobným postupem jako na křidélkách úkosy dovolující pohyb tohoto dílu. Nakonec vyřízneme otvory pro panty.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 07 dub 2020, 21:43
od Libor Mašík
Jako další připravíme výškové kormidlo. Nejprve odříznout pohyblivou část, seříznout hrany a instalovat panty.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 08 dub 2020, 22:02
od Libor Mašík
Jako další sestavíme výškovku. Na spodní části pevné části výškovky vyřízneme zářez a do něj "vtlačíme" výztuhu. Já použil uhlíkový pásek 0,5 x 3 mm. Zalepíme řídkým vteřinovým lepidlem.
Zhotovíme spojku pohyblivé části výškovky z drátu průměru 2 mm ve tvaru U.
Zalepíme ovládací páky. Vteřinovým lepidlem, nebo purexem.
Obě poloviny pevné části kormidla přilepíme ke středové části.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 10 dub 2020, 07:47
od Libor Mašík
Poté, co jsem dokončil kormidla, jsem zjistil, že postup výroby nebyl optimální... Lepší asi bude výškové kormidlo slepit ze tří částí zvlášť, odříznout pohyblivé plochy, instalovat panty a spojku a to vše zalepit do otvoru v kýlovce.
Ale je pak na každém, jaký postup zvolí...

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 12 dub 2020, 08:25
od Libor Mašík
Přední motorový kryt se skládá ze tří frézovaných EPP dílů. Motorové lože je složeno z dvou částí z překližky tl. 3 mm.
Pro překližkové díly si v jednom bočním a předním dílu vyřízneme ostrým (lámacím) nožem prostor pro pozdější zalepení. ˇProstor pro šikmý díl v\řezat jen v jednom bočním dílu. Překližkový díl je umístěn vůči přednímu dílu nesymetricky. Výšku si odměřit od otvoru pro motor. Vychází to cca 12 mm od horní hrany.
Toto uspořádání a vzdálenost lože od čela motorového krytu je cca 50 mm. To vychází pro kratší typ motoru např Turnigy D3536. Pro delší motory je nutno vše upravit.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 16 dub 2020, 20:34
od Libor Mašík
Před přilepením zadní části trupu k sestavené přední části si nachystáme otvory pro bovdeny. Zadní část trupu pak přilepíme k střední části. Já lepím opět tavnou pistolí.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 17 dub 2020, 21:06
od Libor Mašík
Teď přijde malá změna oprati prvnímu prototypu. Tento druhý model "padesátky" bude ve verzi M, kdy předloha měla motor Avia M-137AZ (LOM M-137AZ) a dvoulistou vrtulí Avia V-503A.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 19 dub 2020, 10:27
od Libor Mašík
Verze M má jiný a delší "čumák" než verze L. Konstrukce u mého modelu je obdobná, jako u modelu Z-226, případně Z-526. EPPečkový motor a přední plastový výlisek krytu motoru.
Díl motoru z EPP má dvě hlavní části, vnější a vnitřní díl pro přilepení překližkového motorového lože. Vnější část v dolní prořezané části slepíme a vnitřní část vsuneme zpět až na doraz do předu, s tím, že část bude vyčnívat. Nyní musíme dle použitého motoru zjistit, kolik máme z této vnitřní částí odříznout, aby motor s vrtulí a kuželem vyčníval před přední masku jak potřebujeme. Přebytečnou část odřízneme.
Připravíme si překližkové motorové lože, do EPP dílu vyvrtáme otvory pro zalepení kolíků.
Ještě jednou zkontrolujeme hloubku zapuštění a vše zalepíme do vnějšího dílu EPP motoru. Lepíme poctivě nejlépe lepidlem PUREX, nebo podobným.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 23 dub 2020, 19:32
od Libor Mašík
Pokud máme přední motorovou část hotovou, můžeme celek přilepit k přední části trupu. Spasovat se musí střed trupu, křídlo a přední motorová část. Překližkovou přepážku držící křídlo přilepíme Purexem a tavnou pistolí mezi střed trupu a motorovou část. Při lepení je třeba připasovat k celku křídlo.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 29 dub 2020, 20:02
od Libor Mašík
Teď je vlastně skoro celý trup a křídlo hotové.
Další je přilepení přechodů křídlo - trup. Přechode se skládají na každé straně trupu ze dvou částí. Přední delší a zadní kratší. Začínáme přední částí. Nejprve spojíme křídlo s trupem. Pak přední část přechodu přiložíme na místo budoucího místa přilepení. Zadní část musí lícovat s odtokovou hranou křídla.
Naznačíme si podle roviny spoje dvou dílů trupu místo kde bude třeba část přechodu odříznout.
Po naznačení ostrým nožem odřízneme. Po odříznutí přilepíme k trupu. Zadní část přechodu musí lícovat na horní straně s přední částí. Také zadní část po připasování a případném obroušení styčné plochy přilepíme.