Stránka 1 z 5

Z-50M (Z-50L)

PříspěvekNapsal: 02 dub 2020, 21:04
od Libor Mašík
Jeden první prototyp Z-50L je postaven. Budu stavět druhý kus, na kterém odladím drobné nedostatky pro sériovou výrobu. Budu zde postupně dávat fotografie a popis stavby. Budu rád, pokud se někdo aktivně zapojí s dotazy, nebo připomínkami.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 03 dub 2020, 19:55
od Libor Mašík
Stavbu začínám kompletací centroplánu.
Nejprve odřízneme v přední části EPP centroplánu část o tloušťce 4mm. Na překiižkové žebro zalepíme zesílení z překližky 3mm. Pozor, pravá a levá část jsou různé. Je třeba hlavně dodržet mezeru 3mm pro nohy podvozku. (budeme potřebovat jen v případě, že použijeme drátěný podvozek).
Pak vše přilepíme dílem č 2.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 03 dub 2020, 20:05
od Libor Mašík
Obě zkompletované a slepené překližkové žebra napasujeme na EPP centroplán. Případně EPP díl přibrousíme.
Překližková žebra přilepíme k EPP dílu.
Já lepím v střední části lepidlem "PUREX" a po obvodu bodově tavnou pistolí. Díly pak ihned drží a do vytvrzení Purexu není třeba díly fixovat k sobě.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 04 dub 2020, 12:14
od Libor Mašík
Na přední spodní část centroplánu je třeba přilepit destičku z 3 mm překližky. Na tomto díle zbrousíme přední hranu mírně šikmo, tak aby pak sedělo přední čelo centroplánu.
Tento díl nalepíme na spodní část centroplánu, na přední stranu díl z překližky 1,5 mm s otvory pro kolíky. Na zadní část destičku s otvorem pro připevňovací šroub.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 04 dub 2020, 12:29
od Libor Mašík
Základ trupu tvoří celkem 4 segmenty. Nejprve slepíme "předposlední" díl, skládající se ze dvou půlek.
Já lepím vše tavnou pistolí, ale je možno i Purexem, případně kombinací Purexu s tavnou.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 04 dub 2020, 19:43
od Libor Mašík
Trup necháme na chvilku stranou a budeme pokračovat na stavbě křídla.
Nejprve jsem trochu upravil překližkové výřezy. Týká se žebra centroplánu. Posunul jsem drážku na horní straně, pro zalepení výztuhy více dozadu a přidal jsem v zadní části otvor pr. 4 mm pro bukový kolík, který lépe zafixuje odtokovou hranu křídla.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 04 dub 2020, 19:48
od Libor Mašík
Podle výkresu naznačíme na obou polovinách křídla křidélka. Ty odřízneme ostrým nožem.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 05 dub 2020, 08:15
od Libor Mašík
U odřezaných křidélek naznačíme tužkou nebo fixem hrany pro oříznutí v místě ohybu a pantu. Seříznutí dělám trochu nesymetricky, v horní části menší, než v dolní. Lépe to pak vypadá.
Podle pravítka seřízneme obě hrany. Kdo si netroufne nožem, může tuto hranu sbrousit smirkem upevněným na dřevěném hranolu.
Pak instalujeme závěsy. Já jsem použil hmoždinkové, jejichž instalace je velice jednoduchá. Stačí jen vyvrtat otvor do příslušného místa. Panty lepíme purexem.
Já s lepením ještě čekám...

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 05 dub 2020, 09:46
od Libor Mašík
Na obou polovinách křídla naznačíme a vyřízneme zářez pro spojovací díl překližky a vyvrtáme otvor pro kolík. Překližkový díl a kolík zalepíme do centroplánu. Nejlépe lepidlem Purex.
Tím je vše připraveno pro slepení celého křídla.

Re: Z-50L

PříspěvekNapsal: 05 dub 2020, 17:28
od Libor Mašík
Nakonec zbývá jen slepit obě poloviny křídla s centroplánem. Já lepím opět lepidlem Purex a bodově tavnou pistolí pro lepší fixaci při tuhnutí Purexu.
Po vytvrzení lepidla zalepíme na horní stranu výztuhu. Já použil uhlíkový pásek 0,5 x 5 mm o délce 500 mm.
Zaříznout drážku do křídla a do té vtlačit pásek. Pak to zalít řídkým, nebo lépe superřídkým vteřinovým lepidlem