Zlín Z-43

Zlín Z-43

Příspěvekod ZdenekD » 27 lis 2015, 00:28

Mým přáním se stalo vyrobit si model jednoho z letounů, se kterým jsem se svezl. Zlín-43 byl jedním z nich a tak volba padla na něj. Model je vyřezán z XPS (extrudovaného polystyrenu) s pomocí šablon - vyřezané a vybroušené ze sololaku. Jsou z něho šablony na křídla i na trup. Na křídla jsem vystačil se dvěma po dvojicích, na trup mi stačily čtyři.

Pomůcky - 1.jpg


Velmi dobrou pomůckou jsou čalounické špendlíky. Mají hlavičky z nějakého plastu a když se je podaří v polystyrenu zalepit, jdou špatně vytáhnout a někdy se hlavička ulomí. Potom je dobré místo ní přiletovat matici (M4 nebo M5) a takový špendlík vydrží na věky a snese i zaklepnutí kladívkem.

Špendlíky.jpg


Jako velmi dobrá pomůcka slouží i lišty, vzniklé slepením vrstvy trochu zvláštního plastu, něco jako izolační výplně se dvěma smrkovými lištami 10x2 mm po obou stranách. Na obrázku s pomůckami jsou vidět. Lišty se dají připíchnout špendlíky k polystyrenu a lze podle nich řezat rovné plochy nebo vymezovat místy kde řezat nechceme, například vnitřek trupu.

Vnitřek trupu.jpg


Při práci na modelu je třeba důkladně promýšlet roviny řezu nebo zakřivené plochy podle šablon, aby potom při slepení vše sedělo jak má. Je důležité promyslet umístění vnitřních konstrukčních prvků. K některým se třeba po slepení trupu nemůže a lze je jen těžko vyměnit nebo opravit. Proto je třeba poněkud předimenzované ovládání směrovky, kdy zadní část trupu je po dokončení uzavřena.

Ovládání směrovky.jpg
ZdenekD
Člen fóra
 
Příspěvky: 19
Registrován: 25 led 2014, 22:12

Re: Zlín Z-43

Příspěvekod racek » 27 lis 2015, 15:38

Vypadá to zajímavě , kamarád jí stavěl konstrukčně 2m rozpětí , lítala nádherně a pohodově...
Jen taková moje připomínka , nejsem si jistý pohonem 3542/6 jak si tu dříve psal , počítáš s variantou aku 4S nebo 3S. Pokud na 3S obávám se že to bude málo na Z-43 o rozpětí 1500mm. Samozřejmě bude hrát velkou roli konečná váha modelu , spíš bych se přiklonil k aku 4S. Tento typ letadla má velký čelní odpor , jak tady říkáme je to ,,bagr na vzduch,, :mrgreen:
http://www.cora-rc.estranky.cz/img/orig ... 22/126.jpg
Uživatelský avatar
racek
Člen fóra
 
Příspěvky: 643
Registrován: 13 zář 2013, 20:38
Bydliště: Senomaty

Re: Zlín Z-43

Příspěvekod Henry » 28 lis 2015, 07:11

Pěkné. Zdenku piš a foť dál ... čím více, tím lépe. Rád si to vše přečtu a prohlédnu a určitě něco nového přiučím.
Henry
Člen fóra
 
Příspěvky: 161
Registrován: 08 črc 2011, 19:03
Bydliště: Praha východ

Re: Zlín Z-43

Příspěvekod ZdenekD » 08 pro 2015, 23:39

Vážení přátelé, zdravím Vás a nezapomněl jsem na Vás, jen jsem trochu pracoval a experimentoval. Kytoval jsem a brousil a také trochu laboroval s vakuovým lisováním. K tomu jsem vyzkoušel nápad, na který mě upozornil laky.one (u Z-226 XXL). Zdravím Tě, Lukáši. Jedná se o výztuhy křídel apod. pomocí provázku a vteřinového lepidla. V profilu se udělá nožem nebo skalpelem zářez asi 3 mm hluboký a do něho se nacpe provázek takový akorát, já jsem použil dlaždičskou šňůrku. Provázek se dobře vpravuje do zářezu pomocí malého šroubováku nastojato, jako klínkem. Klínek vede provázek a špička jej zatlačuje do zářezu. Toto se zaplní vteřinovým lepidlem a po zatvrdnutí se případně lehce obrousí, překytuje a přebrousí. Křídlo nebo ocasní plochy se znatelně zpevní. Jen bych poznamenal, že je nutné použít vteřinové lepidlo na polystyren (např. pod názvem STYRO)
Ocasní plochy.jpg

Tady jsou vidět výztuhy v ocasních plochách pro Z-43 před vykytováním.

Také jsem si pohrál a pokusil vysochat přední panel jako kopyto na vakuové vylisování. Kopyto se podařilo, odolalo prvním pokusům, ale i když jsem si myslel, že je povrch hladký, byla to hrůza. To vakuum z vysavače dělá divy. Tak jsem jej vykytoval a zkusil nastříknout barvou na výfuky, aby odolalo teplu. Moc se to ale nepovedlo, takže jen obrázek pro ilustraci. Barvu jsem nechal rychle uschnout u tepla a vyskákaly bublinky.
Haupna.jpg

Kopyto jsem vysochal z té hmoty, která je použita mezi lištami - viz první obrázek.
ZdenekD
Člen fóra
 
Příspěvky: 19
Registrován: 25 led 2014, 22:12

Re: Zlín Z-43

Příspěvekod Lukáš.G » 09 pro 2015, 17:40

No vypadá to velice dobře. Osobně bych to kopyto nejdřív pořádně přetmelil..přebrousil pod vodou, a pak stříknul několik vrstev plničem s mezibroušením...no prostě jako bys chystal k lakování auto, s tím že po poslední vrstvě plnícího laku bych to pod vodou vyleštil nejlíp tak 2tis smirkem pod vodou. Jsem zvědav jak se popereš s kabinkou. ;) Ať se daří.
Lukáš.G
Člen fóra
 
Příspěvky: 314
Registrován: 06 led 2015, 21:56

Re: Zlín Z-43

Příspěvekod Libor Mašík » 09 pro 2015, 23:06

Jde to pěkně. Chybami se člověk učí. Souhlasím s Lukášem a jeho postupem výroby kopyta. A kopyto na kabinu je ještě náročnější. Na průhledném materiálu kabiny je pak vidět úplně všechny chyby.
Libor Mašík
LM Model Team
LM Model Team
 
Příspěvky: 540
Registrován: 05 črc 2011, 21:38
Bydliště: Kobeřice

Re: Zlín Z-43

Příspěvekod racek » 10 pro 2015, 15:16

Tak kabinka , tam je to jasné , ale pokud bych dělal Z-43 v této velikosti , udělal bych čumák rovnou na čisto z balsy a vybrousil do tvaru , tím pádem odpadají tyto pokusy , pokud to ovšem nechci dělat dál jako sériovku , jinak to vypadá dobře ;)
Uživatelský avatar
racek
Člen fóra
 
Příspěvky: 643
Registrován: 13 zář 2013, 20:38
Bydliště: Senomaty

Re: Zlín Z-43

Příspěvekod ZdenekD » 10 pro 2015, 23:36

Ono je dobré si něco občas vyzkoušet, zda to jde. Ta hmota, ze které jsem dělal kopyto je docela dobrá, podle mého možná i trochu lepší, než balza. Kdybych nechtěl mít rychleji suchou barvu, byl bych dále. Někdy se člověk chybami učí, ale nesmí jich zase být moc. Děkuji za ohlasy i připomínky. Až pokročím, přihodím zase nějaký obrázek.
ZdenekD
Člen fóra
 
Příspěvky: 19
Registrován: 25 led 2014, 22:12

Re: Zlín Z-43

Příspěvekod ZdenekD » 25 pro 2015, 18:54

Vážení, zdravím Vás a omlouvám se za odmlčení. Sklátila mě pro muže zákeřná choroba - rýma, kašel, horečky, takže se vrátím k tomu, co jsem stihl udělat dříve. Byl to jakýsi funkční vzor předního řiditelného a odpruženého podvozku. Podotýkám, že nevlastním žádné strojní vybavení kromě běžné stojanové vrtačky, kleští a kladiva. Také materiální vybavení na tuto činnost bylo minimální. Abych nebědoval. Základ podvozku je tvořen z hliníkových trubiček 10/8 a 12/10 mm, které jsou o něco tvrdší, než obyčejný hliník a dají se koupit v OBI. Jdou do sebe zasunout a slepil jsem je epoxidovým dvousložkovým lepidlem Liquid Steel. Vnitřní pohyblivá část podvozku je tvořena 8 mm kulatinou také z OBI. Tato kulatina se volně pohybuje v trubce o vnějším průměru 10 mm. Do kulatiny jsem zdola vyvrtal díru a následně vyřízl závit M5 a shora M4. Dolů jsem zašrouboval kus závitové tyčky M5 a na ní jsem maticí přitáhl dolní díl podvozku. Ten jsem trochu upravil výše uvedeným lepidlem, aby spoj vzhledově vylepšil a mírně zpevnil, aby se matice nepovolila. Na horní části je zašroubována část závitové tyčky M4 a na ní je nasazena jednostranná ovládací páka, zajištěná proti pootočení. Do zbytku druhé ovládací páky jsem vyřízl po převrtání závit M4 a otvor pro zajišťovací červík jsem provrtal skrz na průměr 2,2 mm. Tento díl se volně otáčí na závitové tyči. Protože jsem měl jako pružící element pouze pružinový drát o průměru 2 mm, použil jsem jej jako bastl pro odpružení podvozku. Podvozek je třmeny z hliníkového plechu připevněn k loži z topolové překližky. Na ovládací páku je připevněn kulový čep, protože podvozková noha je skloněna vzad pod poměrně značným úhlem. Po vyzkoušení je sestava funkční a pouze kosmetická vizáž je rušena neumělým naohýbáním pružinového drátu. Vhodnější by bylo zakomponování pružiny dovnitř do podvozku, ale to je nad rámec možností výše uvedených. Tento podvozek se mi podařilo vyrobit za jeden večer a za minimálních nákladů.
Vysunutý podvozek.jpg
Zasunutý podvozek

Zasunutý podvozek.jpg
Zasunutý podvozek

Horní část.jpg
Horní část

Celková sestava.jpg
Celková sestava
ZdenekD
Člen fóra
 
Příspěvky: 19
Registrován: 25 led 2014, 22:12

Re: Zlín Z-43

Příspěvekod pilot205 » 04 kvě 2017, 21:32

Dobrý deň, je to už dávnejšie čo sa tu debatilo o tomto modeli, ale ako to nakoniec skončilo? dočkal sa záletu?
pilot205
Člen fóra
 
Příspěvky: 240
Registrován: 03 pro 2013, 17:28


Zpět na Vlastní stavba

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron