L-610, C-160 Transall - stavba z polystyrenu

L-610, C-160 Transall - stavba z polystyrenu

Příspěvekod ZdenekD » 15 úno 2014, 00:00

Vážení přátelé,
tak jsem se konečně dokopal k tomu, abych se na tomto fóru zmínil o stavbě mých modelů letadel z polystyrenu. Že je polystyren materiál vlemi vhodný ke stavbě modelů letadel je svatá pravda. Začal jsem s ním laborovat v době, kdy se ještě stavěly RC soupravy amatérsky, sháněly se součástky z japonských tranzistoráčků, balza spíše nebyla než byla a občas se objevily takové zaručené zprávy, že modely nikdy nebudou létat na baterky. Tak se stavělo z toho co bylo, létalo s tím co se postavilo a metylové palivo se shánělo jak se dalo. Z té doby plynulo mé přesvědčení, že model letadla, pokud to není větroň, musí být slyšet, musí být vidět, tedy kouřit a musí být cítit, tedy smrdět. K tomu samozřejmě musí mít vrtuli (nebo více) a raději také více křídel. Jak šla doba a vyvíjely se nové technologie, materiály a možnosti, i já, zapřísáhlý odpůrce elektřiny jako pohon modelů, i když jinak mě vztah k elektřině živil, jsem začal pošilhávat po tom, že by se to dalo zkusit. Bylo to ale velmi pozvolné a opatrné. Jeden prodejce mě ukecal ke koupil Zlína Z-50L i se servy za výbornou cenu, tak jsem neodolal. Kamarád, také podejce mi nabídl motor, prý střídavý a lipolky, také prý výborné. Osadil jsem model tím, co se mi dostalo do rukou a on létal. Tak jsem si ještě na jedny Vánoce udělal radost a na opětovné ukecání jsem si koupil model Pitts S-2, také se "stříďákem". Pokud se člověk s někým nebo s něčím blíže seznámí, začne požívat familierní názvy. To seznámení ale bylo spíše okoukání, nikoliv zjištění skutečných vlastností. Čuďáky u mne zatím tvrdě vládly. Potom ale přišel zlom. Vyrazil jsem na jednu z prvních výstav MODEL HOBBY v Letňanech a ve stánku pana Budínského jsem začal okukovat sortiment a také se vyptávat. Pan Budínský by byl špatný obchodník, kdyby takovému zákazníkovi jako jsem byl já, něco neprodal. A protože byl (a určitě stále je) dobrý a hlavně poctivý obchodník, koupil jsem si od něho raději hned dva motory s regulátory a dvěma paky tehdy absolutních novinek - baterií LiFePo4 (A123). Doma jsem si přečetl celý natěšený, že se jedná o "stříďáky" BL 2810/12, regulátory že to jsou PULSO 33A a baterky že mají 2300 mAh a 3,3 V na článek. No a v této chvíli jsem také začal přemýšlet o tom, k čemu takové sestavy asi využiji. Přemýšlení netrvalo dlouho, protože mi bylo jasné, že pokud se elektromotoru neublížilo, tak nikdy nechcípl. No a v hlavě se mi začaly rodit nápady na éra, která bych si chtěl postavit. A když, tak dvoumotorová. K přemýšlení se přdalo i bádání o principech elektropohonu, výhodách "stříďáků" a postupně jsem si nimi už mohl tykat. Také narůstaly investice do nabíječek. Co ale bylo nejdůležitější, averze proti elektropohonu postupně odcházela a i když mám stále modely se spalovacími motory, už s benzinovými, tak jsem se přesvědčoval o tom, že vznikají nové možnosti. Líbí se mi řada letadel, hlavně českých a se dvěma motory to je úplně o něčem jiném. Věděl jsem na stopro, že jako stavební materiál bude sloužit polystyrén a že budu muset nejprve získat zkušenosti se stavbou elektroletů. Nechtělo se mi tedy rovnou stavět takový model, jako je třeba L-200 Morava nebo Avia Av-14. Je třeba mít model, který by měl dobře létat, tedy hornoplošník, o dvou motorech bylo jasno od začátku, měl by být jednoduchý na stavbu. Jako první model jsem zvolil po delším bádání právě model německo-francouzského transportního letounu C-160 Transall. Důležité bylo určení velikosti, aby to motory uvezly. Opět jsem hledal podobné modely a nakonec jsem se rozhodl. Tady bych chtěl mé úvodní povídání ukončit a začít se věnovat již konečně zkušenostem ze stavby zvoleného modelu.
Vycházel jsem z toho, že model bude z polystyrenu, lepší je tzv. fasádový. Je o něco tvrdší, než obyčejný izolační, ale zase pevnější, cenově výhodnější, než EPP a snadno dostupný. Další podmínkou bylo to, že základem pro stavbu modelu budou dvě desky o tloušťce 50 mm a dvě desky o tloušťce 100 mm. Byl jsem totiž již z dřívějška zařízen na řezání z desek právě o rozměrech 500 x 1000 mm. Podmínkou pro stavbu modelu je získat takové podklady, ze kterých se dají vytvořit překreslením nebo zvětšováním přes kopírky šablony pro řezání polystyrenu. Technika a technologie řezání polystyrenu byla již na různých místech popsána mnohokrát, to nechám být. Transall má kruhový průřez trupu, to mi z hlediska jednoduchosti stavby vyhovovalo a z ohledem na způsob řezání jsem zvolil průměr trupu 180 mm. Podle toho jsem si vyřezal a obrousil dvojici šablon ve tvaru poloviny mezikruží s přesahem na zavedení řezacího drátu. Tloušťku stěny trupu jsem zvolil 20 mm. Je velmi důležité si zvolit s ohledem na složitost vyřezávaných dílů tvary dalších šablon - bokorysy, půdorysy i nárysy. Kdo již řezal takové díly, ví o čem píši. K přichycení šablon na polystyren nebo ke spojení dílů polystyrenu používám s úspěchem tzv. čalounické špendlíky. Nevýhodou zpracovávání polystyrenu tímto způsobem je poměrně velké množství odpadu.
DSCF1881.JPG

Pozn.: V pravé části snímku je vidět jedna šablona pro vyřezání poloviny části trupu.

Takto vypadají vyřezané díly trupu.

DSCF1880.JPG


Takto vypadá odpad po vyřezání polotovarů trupu.

Trup si vždy rozdělím na jednotlivé části, ty vyřežu a slepím. K lepení používám Purex nebo stejné lepidlo různých firem. Slepený trup smirkovým papírem o zrnitosti 80 obrousím a vybrousím tvary tak, aby odpovídaly skutečnému tvaru, např. kulatý tvar přední části nebo zadní části. Ke stavbě se hodí i některé části odpadu, jako např. pro vytvarování přechodu mezi trupem a křídlem, jak je vidět na tomto obrázku.

2008_0103Image0284.JPG


Ke trupu postupně přilepím vyřezané další díly, jako např. podvozkové gondoly a další a trup vytmelím lehkým šlehaným tmelem (One Time, Red Devil apod.) a vybrousím do hladka. U Transalla jsem jako materiál pro ocasní plochy použil 6 mm silný Depron, který jsem pro zpevnění oblepil papírovou lepící páskou.

2008_0103Image0274.JPG


Lepenku jsem použil i pro některé další části trupu, aby byly zpevněny.
Naposledy upravil ZdenekD dne 15 úno 2014, 01:20, celkově upraveno 1
ZdenekD
Člen fóra
 
Příspěvky: 19
Registrován: 25 led 2014, 22:12

Re: L-610, C-160 Transall - stavba z polystyrenu

Příspěvekod ZdenekD » 15 úno 2014, 00:29

Tady byla papírová lepící páska použita ke zpevnění zadní části trupu a podvozkových gondol.

2008_0103Image0286.JPG


2008_0103Image0287.JPG


Celý trup jsem nakonec potáhl tzv. kloboukovým papírem, aby se zpevnil jeho povrch. Byla to nedobrá zkušenost, protože tento papír se po namočení zanedlouho téměř rozpadne a opravit některé nedostatky je prakticky nemožné. Stalo se a povrch trupu byl docela vylepšen.

2008_0103Image0273.JPG


Zde bych měl poznamenat, že jak uvedený kloboukový papír, tak papírovou lepící pásku jsem na vytmelený a vybroušený povrch trupu lepil zředěných disperzním lepidlem v poměru 1 díl lepidla : 4 dílům vody. Po namočení hlavně lepenku jsem nechal trochu odkapat a hadrem jsem ji "přižehlil" na požadované místo. Po vyschnutí lepenka zpevní povrch a dá se barvit. V této fázi stavby je již možné začít s povrchovou úpravou trupu. Na Transalla jsem použil barvy AGAMA, které neleptají polystyren. Také začnou práce na vybavení trupu. Přední podvozek byl řízený, spřažený se směrovým kormidlem, hlavní podvozek byl pevný, skládající se ze dvou dvojic mechových kol o průměru 50 mm. U příďového podvozku bylo kolo o průměru 35 mm. Dále je třeba vestavět do trupu serva k ovládání směrovky a výškovky.
Dalo by se dále uvést, že samostatnou kapitolou byla stavba křídla. Na ní nejsou v tomto případě žádné zvláštnosti. Jádro křídla je opět vyřezáno pomocí šablon z polystyrenových desek o tloušťce 50 mm. Jako materiál na šablony jak pro vyřezávání polotovaru křídla, tak i dílů trupu, se mi osvědčil Sololak. Oproti Sololitu má jemnější a pevnější strukturu a lépe se vyhladí povrchy, po kterých se pohybuje řezací drát.
Křídlo na Transalla jsem řezal ze tří dílů - centroplánu a dvou koncových dílů. Je to proto, že řezací drát i když je napnutý, tak se tahem v polystyrenu trochu prověsí střed vyřezávaného díli oproti krajům je slabší. Po slepení dílů jsem elektrickou pájkou vyřezal zářezy pro serva křidélek a kanálky pro kabely k motorům. Nakonec jsem křídlo vetmelil, vybrousil a tentokrát již celé polepil známou papírovou lepící páskou a ředěným disperzním lepidlem.

2008_0103Image0279.JPG
ZdenekD
Člen fóra
 
Příspěvky: 19
Registrován: 25 led 2014, 22:12

Re: L-610, C-160 Transall - stavba z polystyrenu

Příspěvekod ZdenekD » 15 úno 2014, 00:41

Centroplán od středu trupu přes místo předpokládaného umístění motorových gondol jsem polepil z důvodu vyztužení dvěma vrstvami lepící pásky.

2008_0103Image0276.JPG


Motororové gondoly jsem opět pomocí šablon vyřezal z polystyrenu a jejich povrch zesílil lepící páskou.

2008_0103Image0280.JPG


Po vyschnutí lepidla jsem gondoly olaminoval silonovou punčochou, vytmelil a přilepil ke křídlu. Stejně jako trup i křídlo jsem nabarvil barvami AGAMA. Model tímto získal na vzhledu a nastalo vybavování elektronikou.

DSCF9007.JPG


DSCF9005.JPG
ZdenekD
Člen fóra
 
Příspěvky: 19
Registrován: 25 led 2014, 22:12

Re: L-610, C-160 Transall - stavba z polystyrenu

Příspěvekod ZdenekD » 15 úno 2014, 01:12

Model je vybaven přijímačem JETI DUPLEX, obsazeny jsou čtyři kanály. Ovládání směrovky je pomocí V-kabelu spřaženo s obládáním serva řízení příďového podvozku, křidélka jsou ovládána každé svým miniservem opět přes V-kabel. Otáčky motorů jsou ovládány kanálem plynu také pomocí V-kabelu. Zapojení pohonné baterie, obou regulátorů i motorů je asi dobře známo. Pomocí V-kabelu jsou řídící kabely regulátorů zapojeny do kanálu plynu. Pro pohon slouží jeden čtyřčlánek LiFePo4 (A123) 2300 mAh a opět jsou napájecí kabely zapojeny do V. Svými vlastnosti tato pohonná baterie použitým motorům vyhovuje. Doba letu se s ukázkou mezipřistání a základní akrobacie, které je model schopen, pohybuje okolo sedmi minut. To je čas dostačující pro to, aby se člověk pobavil. Zvláštností u tohoto modelu a zapojení elektroinstalace je to, že k napájení přijímače a serv používám samostatnou baterii - čtyřčlánek NiMh 2000 mAh. Jedinou úpravou je to, že se na konektoru v kanálu plynu odpojí - vyjme z konektoru pin s "+" kablíkem. Tím se oddělí napájení motorů od napájení ovládací části elektroinstalace.
V souvislosti s elektroinstalací mám jednu zásadní skušenost, která se mi málem vymstila. Ještě než byl model nabarven a byl to pouze ryzí polotovar, rozhodl jsem se vyzkoušt, zda bude všechno fungovat. Model jsem sesadil, vynesl před dílnu, zapl napájení přijímače a motorů, a zkusil jsem přidat plyn. Motory zabraly, model se pohnul a z jedné motorové gondoly se vyvalil černý kouř a za ním plameny. V gondole chytil regulátor a od něho polystyrenový vnitřek gondoly. Protože všechno bylo jen na vyzkoušení, z éra koukaly kabely od baterií, podařilo se mi baterie odpojit a oheň uhazit. Odnesl to nakonec pouze regulátor. Na příčinu jsem si vzpomněl ihned po ohni. Když jsem model osazoval, měl jsem problémy při zvoleném způsobu instalace dostat napájecí kabely od regulátoru v gondole kanálkem v křídle ke pohonné baterii v trupu. Jak jsem různě pinzetou o kleštěmi protlačoval kabely do křídla, zřejmě došlo ke zmačknutí regulátoru, ke zkratu a regulátor se mi pomstil. Takže z toho plyne poučení - když tahat kabely a usazovat motory nebo regulátory, vždy s citem na volném a přehledném místě. Aby k tomu nedošlo, je vhodné si na kritických místech nechat montážní otvory.
Nakonec se model C-160 Transalla dočkal dokončení, první návštěvy na letišti a prvního letu. To bylo pouze v základním nátěru bez naznačených oken, výsostného označení, ale také bez nákladových dveří v přední části trupu. Dveřmi se umisťovaly baterie do trupu.

A příště něco o L-610.

DSCF9381.JPG


DSCF9382.JPG


DSCF9404.JPG


DSCF9408.JPG
ZdenekD
Člen fóra
 
Příspěvky: 19
Registrován: 25 led 2014, 22:12

Re: L-610, C-160 Transall - stavba z polystyrenu

Příspěvekod racek » 15 úno 2014, 09:07

Pěkné , nerad čtu slohy , ale o letadlech a modelech dělám vyjímky :)
Jsem rád že se dnes , v době hotových setů a já nevím čeho všeho ,ještě vidí domácí tvorba od plánků.Přiznám se že se z 50% také nechám ovlivňit těmito výrobci, ale rád si i model postavím sám , jen na to musí být čas a nálada.
Jen tak dál :!: ;)
Uživatelský avatar
racek
Člen fóra
 
Příspěvky: 643
Registrován: 13 zář 2013, 20:38
Bydliště: Senomaty

Re: L-610, C-160 Transall - stavba z polystyrenu

Příspěvekod ZdenekD » 16 úno 2014, 00:32

Díky za reakci. Teď už vím, že jsem to se slohem přepískl. Polepším se. Pravdu máš se stavbou podle plánků, ale když chceš model, který se Ti líbí a nikdo jej nevyrábí tak jiná možnost není. A o tom modelařina vlastně je. Proto patří poděkování takovým lidem, jako je pan Mašík a další, kteří investují čas i materiál do vývoje a výroby modelu, o kterém ví, že se jej nebudou prodávat stovky nebo tisíce.
ZdenekD
Člen fóra
 
Příspěvky: 19
Registrován: 25 led 2014, 22:12

Re: L-610, C-160 Transall - stavba z polystyrenu

Příspěvekod racek » 16 úno 2014, 08:09

To určitě ano , větší Trenér , Blaník a teď nový Čmelák je určitě krok správným směrem , jsou to akorátní velikosti a typy které jsem vždycky chtěl ale tak nějak se k nim nikdy nedostal abych si je postavil sám , né že bych to nesvedl , ale ten čas a lenost. :oops: Přiznám se , že pro vlastní stavbu vyhledávám jednodužší typy předloh, takové které nezaberou tolik času.
No a pak je tu další věc , pokud si vyberu určitý typ a on se vyrábí v takové škále stavebnic , jako je třeba DHC-2 Beaver a osloví mě svým vzhledem jako třeba 1,8m od Cmpro , tak po propočítání financí do vlastní stavby stejného materiálu co je v krabici + bižuterie , tak se dostanu jen málo pod cenu stavebnice a někdy se ani nevejdu. Tak proč si neodlehčit práci. Dnes je těžké se rozhodnout.
Uživatelský avatar
racek
Člen fóra
 
Příspěvky: 643
Registrován: 13 zář 2013, 20:38
Bydliště: Senomaty


Zpět na Vlastní stavba

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron