Z-226 klapky

EPP model, jehož předloha Z-526 vznikl z předchozího Z-326...

Z-226 klapky

Příspěvekod sefcik.jan » 10 zář 2016, 13:02

Ahoj
Chci začít stavět menší verzi Z-226, stavebnici už mám objednanou a uvažuji co na ní všechno dodělám atd. Rád bych se zeptal jestli má někdo zkušenosti s klapkami na této menší verzi (případně i na větší)? Už jsem postavil jiný ještě menší model s klapkami (Z-37 rozpětí 980 mm) a funguje to pěkně. Spíš bych se chtěl zeptat jak máte udělané klapky na Z-226, aby se jako u předlohy vyklápěly ze křídla a křídlo bylo shora pevné. Nějaké plastové destičky na pantech, nebo šikovně naříznout EPP a udělat klapky prostě jen z dolní půlky křídla (myšleno v profilu)? Případně jak velké a v jakém zhruba úhlu je vyklápíte?
Dnes jsem byl na letišti v Liberci podívat se na tamní Z-226 (nevím jaká je to varianta, nemá vepředu přistroje a jestli je tam sedačka jsem neviděl), ale okoukl jsem na ní klapky, jsou dvoudílné na každé půlce křídla (dohromady 4 části, dvě malé a dvě velké), ale já bych asi udělal na každé půlce jen jednu celou klapky (tedy dohromady dvě klapky na celém letadle), zase tak maketovou tu svojí malou polomaketu mít nepotřebuji :lol: .
Děkuji za rady tipy a návody.
sefcik.jan
Nováček
 
Příspěvky: 2
Registrován: 10 zář 2016, 12:48

Re: Z-226 klapky

Příspěvekod Henry » 14 zář 2016, 19:58

Odštěpné klapky popisoval racek na svém Hurricanu zde:
viewtopic.php?f=25&t=1848&start=10#p4437
Je to ale větší model a rackovi vůbec nezáleželo na hmotnosti, spíš naopak ... a ještě to drze přiznal :D
Ale princip je myslím jasný.

A také jsou vidět na jeho Z526 (XXL) tady:
viewtopic.php?f=29&t=856&start=40
Henry
Člen fóra
 
Příspěvky: 161
Registrován: 08 črc 2011, 19:03
Bydliště: Praha východ

Re: Z-226 klapky

Příspěvekod sefcik.jan » 14 zář 2016, 20:34

Díky za odkazy, toho většího Zlína už jsem si trochu prošel, má to pěkně řešené, akorát bych na menší verzi asi radši použil jedno servo pro obě klapky, napadlo mě, že bych to dokonce protáhl dovnitř a servo měl pod trupem na horní straně křídla - de-facto zakryté v trupu, tím bych trochu ušetřil hmotnost a dostal jí víc na střed letadla, ale uvidím až přijdou výřezy. Jsou v podstatě dvě možnosti, buď nějaký ohebný bowden, nebo zalepit do každé klapky ovládací osičku v ose závěsu a tou to dostat na střed křídla. Místo pro klapky asi nejdřív vyklofám a pak si klapky vyrobím z deskového EPP tl. tak 5 mm, trochu zbrousit, možná něčím vyztužit z horní strany...
Každopádně tu asi založím jiný téma až se do stavby skutečně pustím.
sefcik.jan
Nováček
 
Příspěvky: 2
Registrován: 10 zář 2016, 12:48

Re: Z-226 klapky

Příspěvekod Libor Mašík » 15 zář 2016, 11:29

Já osobně bych se i menší Z-226 přimlouval za dvě serva. Jedno váží 10g, takže nárůst hmotnosti je nepatrný. A ovládání bude bez komplikací.
Klapku asi raději udělat z něčeho tužšího, možná z balzy. Deskové EPP by moc nedrželo tvar a v zadní části se bude muset zbrousit do klínu a tam už nebude pevnost skoro žádná.
Libor Mašík
LM Model Team
LM Model Team
 
Příspěvky: 535
Registrován: 05 črc 2011, 21:38
Bydliště: Kobeřice

Re: Z-226 klapky

Příspěvekod Lukáš.G » 16 zář 2016, 09:26

Takže Zlínka 226tka bez přední palubní desky je Zlin 226B "Bohatýr" Letoun vyvinutý speciálně k vlekání větroňů , vycházel z typu Z-126, je to první Trener s instalovaným silnějším motorem Walter Minor 6-III, odpadlo přední řízení..nebylo potřeba a ušetřilo se na váze. Později při generálkách byl starý Walter Minor nahrazen motorem Avia M137.
Tak a k těm klapkám, jo účinné jsou mám je odzkoušené na větší Zlínce, měl jsem je udělané z tenkého hliníkového plechu a ovládané dvěma servama. Nevím jestli se u toho menšího modelu vyplatí dělat. Je to na tobě.
S pozdravem Lukáš
Lukáš.G
Člen fóra
 
Příspěvky: 314
Registrován: 06 led 2015, 21:56


Zpět na Z-226

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron