Stránka 1 z 1

Z-226 klapky

PříspěvekNapsal: 10 zář 2016, 13:02
od sefcik.jan
Ahoj
Chci začít stavět menší verzi Z-226, stavebnici už mám objednanou a uvažuji co na ní všechno dodělám atd. Rád bych se zeptal jestli má někdo zkušenosti s klapkami na této menší verzi (případně i na větší)? Už jsem postavil jiný ještě menší model s klapkami (Z-37 rozpětí 980 mm) a funguje to pěkně. Spíš bych se chtěl zeptat jak máte udělané klapky na Z-226, aby se jako u předlohy vyklápěly ze křídla a křídlo bylo shora pevné. Nějaké plastové destičky na pantech, nebo šikovně naříznout EPP a udělat klapky prostě jen z dolní půlky křídla (myšleno v profilu)? Případně jak velké a v jakém zhruba úhlu je vyklápíte?
Dnes jsem byl na letišti v Liberci podívat se na tamní Z-226 (nevím jaká je to varianta, nemá vepředu přistroje a jestli je tam sedačka jsem neviděl), ale okoukl jsem na ní klapky, jsou dvoudílné na každé půlce křídla (dohromady 4 části, dvě malé a dvě velké), ale já bych asi udělal na každé půlce jen jednu celou klapky (tedy dohromady dvě klapky na celém letadle), zase tak maketovou tu svojí malou polomaketu mít nepotřebuji :lol: .
Děkuji za rady tipy a návody.

Re: Z-226 klapky

PříspěvekNapsal: 14 zář 2016, 19:58
od Henry
Odštěpné klapky popisoval racek na svém Hurricanu zde:
viewtopic.php?f=25&t=1848&start=10#p4437
Je to ale větší model a rackovi vůbec nezáleželo na hmotnosti, spíš naopak ... a ještě to drze přiznal :D
Ale princip je myslím jasný.

A také jsou vidět na jeho Z526 (XXL) tady:
viewtopic.php?f=29&t=856&start=40

Re: Z-226 klapky

PříspěvekNapsal: 14 zář 2016, 20:34
od sefcik.jan
Díky za odkazy, toho většího Zlína už jsem si trochu prošel, má to pěkně řešené, akorát bych na menší verzi asi radši použil jedno servo pro obě klapky, napadlo mě, že bych to dokonce protáhl dovnitř a servo měl pod trupem na horní straně křídla - de-facto zakryté v trupu, tím bych trochu ušetřil hmotnost a dostal jí víc na střed letadla, ale uvidím až přijdou výřezy. Jsou v podstatě dvě možnosti, buď nějaký ohebný bowden, nebo zalepit do každé klapky ovládací osičku v ose závěsu a tou to dostat na střed křídla. Místo pro klapky asi nejdřív vyklofám a pak si klapky vyrobím z deskového EPP tl. tak 5 mm, trochu zbrousit, možná něčím vyztužit z horní strany...
Každopádně tu asi založím jiný téma až se do stavby skutečně pustím.

Re: Z-226 klapky

PříspěvekNapsal: 15 zář 2016, 11:29
od Libor Mašík
Já osobně bych se i menší Z-226 přimlouval za dvě serva. Jedno váží 10g, takže nárůst hmotnosti je nepatrný. A ovládání bude bez komplikací.
Klapku asi raději udělat z něčeho tužšího, možná z balzy. Deskové EPP by moc nedrželo tvar a v zadní části se bude muset zbrousit do klínu a tam už nebude pevnost skoro žádná.

Re: Z-226 klapky

PříspěvekNapsal: 16 zář 2016, 09:26
od Lukáš.G
Takže Zlínka 226tka bez přední palubní desky je Zlin 226B "Bohatýr" Letoun vyvinutý speciálně k vlekání větroňů , vycházel z typu Z-126, je to první Trener s instalovaným silnějším motorem Walter Minor 6-III, odpadlo přední řízení..nebylo potřeba a ušetřilo se na váze. Později při generálkách byl starý Walter Minor nahrazen motorem Avia M137.
Tak a k těm klapkám, jo účinné jsou mám je odzkoušené na větší Zlínce, měl jsem je udělané z tenkého hliníkového plechu a ovládané dvěma servama. Nevím jestli se u toho menšího modelu vyplatí dělat. Je to na tobě.
S pozdravem Lukáš